تجاوز به عنف چیست؟ چه حکمی دارد و چطور اثبات میشود؟

تجاوز به عنف: اگر مردی با زور و اجبار با زنی نزیکی کند و یا با زن در حالت مستی، بیهوشی و یا خواب رابطه جنسی برقرار کند، تجاوز به عنف صورت گرفته است، زن قادر است با ادله محکمه پسند از متهم شکایت کند. تجاوز به عنف در ایران و قانون جمهوری اسلامی جزو جرایم کیفری است و مجازات آن اعدام است، البته در اکثر کشورها جزو جرایم مهمی است که برای آن مجازات سنگینی درنظر گرفته شده است.

تجاور به عنف چیست؟

تجاوز به عنف به این معنی است که مردی به اجبار و بدون اجازه با زنی به زور ارتباط جنسی برقرار کند.

در لغت‌نامه‌های متعددی که به صورت معتبر در دسترس است عنف به معنی خشونت، جبر، بی‌رحمی، زور، درشتی و غیره است.

از سوی دیگر تجاوز به عنف به دلیل انجام عمل نزدیکی اجباری و بدون رضایت است. در برخی موارد با زور انجام دادن این کار و نارضایتی زن به زنای عنف هم شناخته می‌شود.

این مورد در ایران و سایر کشورها یکی از جرایم کیفری محسوب می‌شود. براساس ماده 224 قانون مجازات اسلامی که در سال 1392 تصویب شد، حکم این جرم اعدام است.

این جرم در ردیف مجازات جنایی قرار دارد، در سایر کشورها این جرم با توجه به میزان مجازات در طبقه‌بندی مختلفی همچون جنایت، جنحه و خلاف قرار دارد.

با در نظر داشت که تجاوز به عنف فقط در رابطه‌ایی که زا چهارجوب مشروع خارج است به رسمیت شناخته می‌شود.

از سوی دیگر باید افزود تجاوز به عنف نوعی زنا است که با عدم رضایت و خواست قربانی همراه است. به همین سبب توسل به خشونت جنسی در رابطه زن و مرد که به صورت موقت یا دائم ازدواج کرده‌اند به صورت تجاوز به عنف شناخته نمی‌شود.

در جرم تجاوز به عنف زمانی که زن باکره باشد مجازات زنای به عنف برای وی در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر آن مهرالمثل و ارزش البکاره به زن پرداخت شود، اما زمانیکه زن باکره نباشد مهرالمثل با مجازات اصلی پرداخت می‌شود.

بیشتر کسانیکه به تجاوز به عنف مرتکب می‌شوند، افرادی هستند که در شرایط عادی قادر نیستند رابطه مشروع و قانونی برقرار کنند، به همین سبب از عقده روانی برخوردارند و این عوامل سبب می‌شود تا مرتکب جرم شوند.

تجاوز به عنف چیست؟

مصداق تجاوز به عنف چیست؟

از جمله مصادیق تجاوز به عنف متشکل از خواب یا مستی به واسطه ربایش؛ اغفال و فریب دختر نابالغ؛ زنای در حال بیهوشی؛ تهدید و یا ترساندن زن هرچند که ممکن است وی با این کار تسلیم شود در نهایت حکم زنای به عنف است.

شرح پرونده تجاوز به عنف

در پرونده‌ایی عنوان شده است که آقایی با خانومی آشنا شده و به عبارتی دوست می‌شود، آقا از خانم دعوت می‌کند تا به خانه آن‌ها برود، باهم رابطه جنسی ندارند اما به دلیل اصرار مرد، زن را به زور مجبور به بوسیدن می‌کند.

زن در دادگاه از وی شکایت کرده و این شکایت در دادگاه به عنوان تجاوز به عنف نام می‌گیرد، اما پس از بررسی‌های لازم مرد از این اتهام تبرئه شده اما به دلیل رابطه نامشروع با خانم، محکوم به 99 ضربه شلاق و 2 سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان می‌شود. با فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور، ضربات شلاق کمتر شده و تبعید حذف شد.

همانطور که اشاره شد، تجاوز به عنف یک جرم کیفری است و رسیدگی به آن در حوزه تخصص وکیل کیفری می باشد. اگر شما در تهران هستید میتوانید به وکیل کیفری تهران مراجعه کنید و برای رسیدگی به پرونده خود، از تخصص وی استفاده کنید.

اقدامات قربانی بعد از وقوع تجاوز

فرد پس از تجاوز باید به نزدیک‌ترین کلانتری یا دادسرا برود. در این صورت دادسرا فرد قربانی را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می‌کند.

وی نباید به هرکسی اعتماد کند، زیرا به دلیل موقعیت جسمی و روحی در معرض سواستفاده قرار می‌گیرد.

قربانی به هیچ‌وجه نباید پس از تجاوز لباس و بدن خود را تمیز کند، زیرا اثر و آثار جرم مانند خراشیدگی، پوست و موی طرف مقابل روی بدن فرد باقی خواهد ماند.

فرد قربانی قادر است کلیه مدارک از جمله پیامک، پیام‌های اینترنتی، تماس‌ها و غیره را نگه‌ دارد.

شورای اثبات تجاوز به عنف

در نظام دادرسی ایران اثبات جرم تجاوز، یکی از پیچیده‌ترین مسائل این حوزه است و در دادگاه ادعای هر شخصی که خود را قربانی تجاوز می‌داند، پذیرفته نخواهد شد.

برای مثال، اگر دختر و پسری با هم آشنا شوند، دختر به منزل پسر برود و با هم زنا کنند؛ زن قادر نیست ادعا کند تجازو به عنف رخ داده است، زیرا تجاوز به عنف همراه با زور و خشونت است.

اثبات تجاوز بر عهده شاکی

اثبات زنای به عنف به شاکی مربوط است و فرد باید رابطه جنسی به زور یا همان تجاوز را نزد محکمه ثابت کند. در بسیاری از پرونده‌های کیفری، حکم به زنا و رابطه نامشروع داده می‌شود.

روش‌های اثبات جرم تجاوز به عنف

روش‌های اثبات جرم تجاوز به عنف

هرچند که قربانی تجاوز تا اثبات این موضوع راه سختی را در پیش دارد اما نباید این چنین برداشت کرد که ثابت کردن این موضوع اقدامی غیرممکن است.

از جمله روش‌های اثبات جرم تجاوز به عنف این است که می‌بایست متهم در محضر قاضی 4 مرتبه اقرار کرده زیرا اقرارهای وی در محضر پلیس برای رای دادن ملاک نیست.

راه اصلی اثبات تجاوز، شهادت 4 شاهد در محضر دادگاه است، سپس علم قاضی هم در این مسیر راهی برای تشخیص و اثبات این موضوع است، بعبارتی قاضی با در نظر گرفتن قرائن و امارات جرم فرد متهم را که همان زنای به عنف است را متوجه خواهد شد و در نهایت حکم را صادر خواهد کرد.

چرا یک فرد به جرم تجاوز به عنف مرتکب می‌شود؟

اکثر افرادی که درگیری با مسئله تجاوز به عنف و مجازات هستند، افراد مجردی هستند که قادر به ازدواج و یا برقراری رابطه جنسی شرعی نیستند.

در واقع این افراد از آنجایی که به صورت عادی، قانونی به صورت مشروع قادر نیستند نیاز شخصی خود را برطرف کنند و از عقده‌های روانی برخوردارند و این موضوع باعث می‌شود تا به این جرم وقیح زنای به عنف مرتکب شوند.

البته این موضوع را باید افزود که مرتکبین جرم، تجاوز به عنف فقط افراد مجرد نیستند و در بین این افرد مردان متاهلی که از زن و فرزند برخوردارند وجود دارد که به علت وجود اختلالات روانی و یا کمبودهای شخصیتی به این جرم مرتکب می‌شوند.

چرا یک فرد به جرم تجاوز به عنف مرتکب می‌شود؟

اثبات جرم زنای به عنف یا تجاوز به عنف به واسطه قربانی

همانطور که گفتیم برای جرم تجاوز به عنف، اعدام در نظر گرفته شده است، این نوع جرم و مجازات جزو مسائل مهم حقوقی و قضایی محسوب می‌شوند. البته اثبات این موضوع به واسطه قربانی دارای اهمییت بسیار زیادی برای حصول علم قاضی است.

در این خصوص گفته شده که برای اثبات جرم و مجرم دانستن وی، فرد متهم می‌بایست در محضر قاضی به انجام این جرم به صورت 4 مرتبه اقرار کند، در غیراین صورت زمانی که نخست اقرار و بعد آن را انکار کند، قاضی با توجه به علم و تجربه خود نتیجه را مشخص می‌کند.

قاضی با توجه به شواهد و قرائن مشخص می‌کند که آیا شخص متهم قادر است مجرم باشد یا نه. باید توجه کرد که در این خصوص وجود 4 شاهدبرای اثبات جرم فرآِند کار را سرعت بخشیده و به قاضی در تعیین جرم کمک شایانی می‌کند.

از آنجا که بیشتر افراد جرم تجاوز به عنف را در همان ابتدا انکار می‌کنند و از این کار می‌خواهند خود را از طناب دار و اعدام نجات دهند، اکثر خانم‌ها که در معرض این نوع تعرضات جنسی قرار گرفته اند به دلیل اینکه قادر به اثبات این موضوع ندارند و به دلیل وجود پیامدهای ناگوار اجتماعی و خانوادگی از افشای این موضوع خودداری می‌کنند.

در این خصوص در صورت منکر شدن مجرم یا متجاوز و نبود مدرک و ادله محکمه پسند، می‌توانند از 4 مرد عادل و علم قاضی برای اثبات انجام شد استفاده کرد.

از انجا که از نظر جرم شناسی، مسئله تجاوز به عنف یک جرم کیفری است رسیدگی به آن نیز نیازمند تسلط بر قوانین کیفری دارد. اگر شما در کرج هستید میتوانید برای این منظور با وکیل کیفری در کرج تماس بگیرید.

بررسی مسئله تجاوز به عنف و مجازات آن به لحاظ مجازات اسلامی

برای آشنایی با قوانین مجازات تجاوز به عنف باید با ماده 224 قانون مجازات اسلامی آشنا شوید:

حکم زنا در موارد زیر به صورت اعدام صادر می‌شود:

  • زنا با محارم نسبی
  • زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
  • زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
  • زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

تبصره1: مجازات زانیه در بندهایی ب و پ براساس مورد، طبق سایر احکام به زنا مربوط است.

تبصره2: زمانیکه فردی با زنی که به رابطه با وی رضایت نداشته باشد و در حال خواب، مستی و یا بیهوشی تعرض کند. در زنا به واسطه اغفال و فریب دادن دختر نابالغ و یا به واسطه ربایش، تهدید و یا ترساندن زن که سبب تسلیم او می‌شود حکم اعدام جاری خواهد شد.

زمانیکه دختر با فرض بر اینکه به دلیل وعده ازدواج، تن به آمیزش جنسی داده باشد و به نوعی فریب خورده باشد. به دلیل اینکه در برقرار رابطه رضایت داشته و به میل خود این کار را انجام داده است، تجاوز محسوب نمی‌شود.

در حقیقت نارضایتی فرد (دختر) است که آمیزش جنسی به تجاوز جنسی تبدیل می‌شود. زمانیکه این رضایت با فریب دادن و حیله بدست آید سبب محکومیت مرتکب به تجاوز جنسی است.

عدم طرح شکایت در جرایم منافی عفت

طبق ماده 102 قانون آیین دادرسی کیفری، انجام خودسرانه تحقیق و تعقیب مجرم، با عفت عمومی منافات دارد و به نوعی ممنوع است و در این خصوص پرسش از هیچ فردی مجاز نیست، مگر در مواردی که جرم عمومی و مرئی، دارای شاکی سازمان یافته باشد. در این باره تعقیب و تحقیق در خصوص شکایت و اوضاع و احوال مشهود به واسطه مقام قضایی صورت می‌گیرد.

در تبصره 1 این ماده آمده است که در جرایم زنا، لواط و سایر جرایم از این دست که شاکی وجود نداشته باشد و مجرم خود قصد اقرار داشته باشد، قاضی به وی توصیه می‌کند تا جرم را پوشانده و اقرار نکند.

در این نوع جرایم بزه دیده محجور باشد(یعنی مجنون یا صغیر) سرپرست قانونی او قادر است شکایت کند.

پیگیری جرایم منافی عفت به شکایت شاکی خصوص نیاز دارد و تا زمانی که شاکی، شکایتی طرح نکند این جرایم را نمی‌توان پیگیری کرد.

تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی با فرد، با زور و بدون رضایت او است. تجاوز جنسی تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز به دنبال دارد. این خشونت، هرچند همیشه قتل را به همراه نداشته باشد، عموماً تهدید به قتل را به همراه دارد. به شخصی که این عمل را مرتکب می‌شود تجاوزگر یا متجاوز می‌گویند

ویکیپدیا

در این مقاله به بررسی تجاوز به عنف؛ حکم تجاوز به عنف و روش اثبات آن پرداختیم. در صورتی که نیاز به وکیل خبره و متخصص دارید میتوانید جهت رزرو وقت با شماره درج شده در bahramabassi.com تماس بگیرید.

3.3/5 - (10 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to Top تماس با وکیل!