تفاوت تهمت و نشر اکاذیب: بررسی جامع و کامل نشراکاذیب

تفاوت تهمت و نشر اکاذیب

نسبت دادن کاری یا سخنی ناحق و یا صفتی نادرست به فرد دیگر که سبب از بین رفتن آبروی وی شود تهمت گفته می شود. تهمت یکی از گناهان کبیره است و بر اساس قانون مجازات اسلامی قابل پیگیری می باشد و با فردی که تهمت وارد کرده است، برخورد می شود. در مورد تهمت قبلا توضیح داده شده است. ولی نشر اکاذیب نسبت دادن مطالب خلاف واقع به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی است و هدف از آن ضرر رساندن به شخص دیگر است.

در نشر اکاذیب جرم مقید به نتیجه نمی باشد و چه ضرر معنوی یا مادی به دیگری وارد شود یا نشود، جرم محسوب می شود.

تهمت و نشر اکاذیب از جمله جرایم کیفری است که در قانون برای آنها مجازات مختلفی در نظرگرفته شده است. برای مشاوره تخصصی با وکیل کیفری در کرج با ما تماس بگیرید.

نشر کاذیب جرم مطلق همراه با سوئ نیت خاص است و هدف از آن اضرار به شخص دیگر یا تشویش اذهان عمومی است. همچنین تحقق جرم کافی است و حتی در صورتی که منجر به تشویش اذهان عمومی نشود نیز جرم می باشد.

جرم نشر اکاذیب هم از طریق نقل قول یا راسا قابل ارتکاب می باشد در نتیجه اگر شخصی ازطریق نقل قول عملی را بر خلاف حقیقت به شخصی دیگر نسبت دهد جرم صورت گرفته است.

تفاوت تهمت و نشر اکاذیب

تهمت شفاهی و کتبی می باشد ولی نشر اکاذیب صرفا کتبی است و توسط نامه، شکواییه، عرایض یا مرسلات و… انجام می شود.

نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی است.انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت، افترا، فحش و به‌کار بردن الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین‌آمیز و نظایر آن به اشخاص ممنوع است. در اظهار اکاذیب، نسبتی به دیگری داده نمی‌شود بلکه اخبار یا مطالب بی‌اساس به‌طورکلی اظهار می‌شود. نشر اکاذیب از جرائم مطلق است و تحقق آن موکول به وقوع نتیجه ضرر یا تشویش نیست. عناوین نشر اکاذیب یا اشاعه اکاذیب برگرفته از متن ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ایران و شامل هر ۲ مصداق اعمال مجرمانه جرم یعنی اظهار اکاذیب و همچنین جرمِ، انتسابِ اعمال خلافِ حقیقت به دیگران است.

ویکیپدیا

ما در مقاله‌ایی جدا به صورت جامع و کامل به بررسی نشراکاذیب چیست؟ پرداخته‌ایم، با مراجعه به این صفحه می‌توانید در این زمینه اطلاعات بسیار خوبی بدست آورید و نسبت به منتشر کردن مطالب درست و یا غلط بیشتر مراقب باشید و از قوانین و مقررات در این زمینه مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to Top تماس با وکیل!