اگر شوهر دارای سوء معاشرت باشد به نحوی که ادامه ی زندگی غیر قابل تحمل گردد زن چه حقی دارد؟

اگر شوهر دارای سوء معاشرت باشد به نحوی که ادامه ی زندگی غیر قابل تحمل گردد زن چه حقی دارد؟

در دیوان عالی رای این چنین آمده است و سوء معاشرت را جزو مصادیق عسر و حرج در زمان طلاق می‌شناسد.

لذا در برخی موارد سوءظن مرد به زن می‌تواند حق طلاق را به زن بدهد.

حکم سوء معاشرت شوهر چیست؟

براساس ماده 1130 قانون مدنی زمانیکه دوام زوجیت مطابق عسر و حرج زوجه باشد، وی قادر است نسبت به تقاضای طلاق اقدام کند. در صورتیکه وی قادر به اثبات این مسئله در دادگاه باشد می‌تواند زوج را اجبار به طلاق کند و یا حتی قاضی به صورت شرعی می‌تواند حکم طلاق را اجرا کند.

سوءرفتار شوهر و نحوه گرفتن طلاق

از جمله مهم‌ترین سوالات خانم‌ها در خصوص سوءمعاشرت زوجه و یا همسر است که موجب طلاق می‌شود.

خانم‌ها می‌توانند با کمک گرفتن از وکیل موضوع سوءمعاشرت را که یکی از موارد بارز دقیق عسر حرج است را به خوبی جلو ببرند.

اما واقعا هرگونه ادعایی از سوی زن قابل اتکاست و می‌توان به عنوان مبنای سوءمعاشرت در نظر گرفت؟ و یا فحاشی و ضرب و شتم می‌تواند مبنای طلاق باشد. در اینجا باید این سوتفاهم را به این صورت برطرف کرد.

منظور اصلی ما آسان‌تر کردن هتاکی به همسر نیست بلکه باید سوءمعاشرت از مبنای دقیقی برخوردار باشد.

اگر شوهر دارای سوء معاشرت باشد به نحوی که ادامه ی زندگی غیر قابل تحمل گردد زن چه حقی دارد؟
اگر شوهر دارای سوء معاشرت باشد به نحوی که ادامه ی زندگی غیر قابل تحمل گردد زن چه حقی دارد؟

سوءرفتار چیست؟

براساس قانون به رفتاری گفته می‌شود که به صورت عامدانه خارج از عصبانیت‌های زن و شوهری و رفتار عمدی باشد نه هر رفتاری که به صورت سهوی و یا غیرعمدی افرادی به آن چنگ می‌زنند.

پس در نتیجه می‌توان برای درک بهتر این موضوع این چنین گفت که عصبانیت‌های معمولی که در عرف پذیرفته شده هرچند که به صورت غیرمعمول و مذموم است اما در اینجا جزو معقوله سوءمعاشرت محسوب نمی‌شود.

اما همچنان برای بسیاری از افراد سوال است که سوءمعاشرت چیست؟ سوءمعاشرت به رفتاری نامتعارف گفته می‌شود که به صورت دائمی و مستمر انجام شود بعبارتی در برخی موارد سکس از پشت جزو سوءمعاشت است.

در برخی موارد رفتاری که به ضرب و جرح و یا فحاشی به همسر ختم شود هم که به صورت استمرار عمدی بودن مشهود است.

پس سوءمعاشرت متشکل از یکسری رفتار غیرمتعارف است که به صورت عمدی و دائمی صورت می‌گیرد و دارای جنبه مجرمانه و غیراخلاقی است.

چند بار عمل هتاکانه نسبت به همسر مشمول سوءمعاشرت می‌شود؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که آیا لازم است در اثبات سوءمعاشرت این عمل چندین بار تکرار شود؟ وکلای خبره در این زمینه معتقدند که تکرار در این امر لازم نیست بلکه کیفیت عمل است که می‌تواند در نهایت در پیش برد پرونده فرد کمک کند.

بعبارتی مردی که برای یک مرتبه زن خود را مورد ضرب و شتم قرار دهد، مرتکب سوءمعاشرت شده است و زن می‌تواند از آن برای پیگیری طلاق نیز استفاده کند اما این عمل باید به گونه‌ایی باشد که در دادسرا بتوان با استفاده از مدارک و شهود معتبر ثابت کرد.

چگونه بعد از اثبات سوءمعاشرت می‌توان طلاق گرفت؟

برای طلاق می‌بایست ابتدا از یک وکیل طلاق کمک بگیرید، وکیل بهرام عباسی بعنوان متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما عزیزان می باشد.

زمانیکه سوءمعاشرت صورت گرفت و آن را به کلانتری و دادگاه ارائه کردید باید زمانی را صرف کنید تا حکم سوءمعاشرت صادر شود، سپس می‌توانید از آن برای رسیدن به هدف‌تان در دادگاه استفاده کنید.

در دادگاه، قاضی به صحبت‌های زوجین گوش می‌دهد در این بین می‌بایست مدارکی که نشان‌دهنده سوءمعاشرت از جانب مرد است را به دادگاه ارائه کنید.

سوء رفتار شوهر نسبت به زن چگونه ثابت می‌شود؟

برای اثبات سوء رفتار شوهر نسبت به زن چه چیزهایی لازم است تا بتوان از آن در محاکم قضایی استفاده کرد؟

سوءرفتار در کنار معاشرت قرار می‌گیرد، در ماده 1103 قانون مدنی تاکید بسیاری به آن شده است. آزارهای روحی و جسمی به نوعی که در عرف غیرقابل تحمل باشد از مصادیق سوءرفتار بشمار می‌رود و تشخیص آن برعهده دادگاه است که باید به صورت قانونی و شرعی به دادگاه ارائه شود. زیرا این صرفا به عنوان یک ادعا در دادگاه پذیرفته نخواهد شد.

براساس بند 2 شروط ضمن عقد که در سند نکاحیه زمانیکه زوجین آن را امضا کرده باشند قابل استناد است که در این صورت اگر «سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید» زن برای گرفتن طلاق مجوز خواهد داشت. (شرط مذکور به واسطه شورای عالی قضایی که در ۳۴۸۲۳/۱ ـ ۱۹/۷/۶۱» و «۳۱۸۲۳/۱ ـ ۲۸/۶/۶۲ تصویب شده است به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شده است و در دفترچه‌های نکاحیه نوشته است، به همین سبب کلیه سردفتران در زمان انعقاد عقد نکاح باید آن شرایط را برای زوجین در زمان عقد به صورت کلی توضیح دهند. )

این شرط براساس فقه امامیه است که در صورت عدم رعایت حقوق واجبه زن از سوی مرد، زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.

از جمله مهم‌ترین تکالیف زوجین در برابر هم حسن معاشرت است. در ماده 1103 قانون مدنی در این باره به صراحت زن و شوهر را به حسن معاشرت با هم مکلف کرده است.

این مسئله واضح است که سازش، صمیمیت و خوش‌رفتاری بین زوجین حسن معاشرت محسوب می‌شود و در مقابل نزاع و کتک کاری به لحاظ قانونی سوءمعاشرت است.

حسن معاشرت، یکی از تکالیفی است که رعایت آن در قوانین مدنی ایران به عهده زوجین قرار دارد و در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی از حسن معاشرت نام برده شده‌است و زوجین مکلف به رعایت آن در روابط زناشویی شده‌اند. حسن معاشرت از جلوه‌های اخلاق است که در کتاب و سنت قرآن و حدیث مورد توجه قرار گرفته‌است، این موضوع از فقه به قانون مدنی ایران نیز راه یافته‌است و یکی از «تکالیفِ» زوجین محسوب می‌شود؛ و عده‌ای تخلف از حکم مندرج در این ماده را واجد ضمانت‌اجرا می‌دانند.

ویکیپدیا

اگر در شهر کرج ساکن هستید و برای اثبات سوءمعاشرت همسرتان در دادگاه به یک وکیل طلاق در کرج احتیاج دارید می‌توانید از ما کمک بگیرید. وکلای ما در این زمینه قادر هستند تا با جمع‌آوری مدارک موردنیاز دادگاه به شما در گرفتن حکم طلاق کمک کنند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to Top تماس با وکیل!