چگونه می توان فرزند را از ارث محروم کرد؟ قانون محرومیت از ارث

ممکن است بارها این جمله را شنیده باشید که فلانی بچه اش را از ارث محروم کرد، اما سوالی که مطرح میشود این است که چگونه می توان فرزند را از ارث محروم کرد؟ آیا محروم کردن فرزند از ارث قانونی است؟ در ادامه به پاسخ به این سوالات میپردازیم.

آیا محروم کردن فرزند از ارث قانونی است؟

فرد تا وقتی که زنده است میتواند هر نوع دخل و تصرفی در اموال خود داشته باشد. بنابراین فرد تا وقتی که در قید حیات است اخیتار آن را دارد که اموال خود را به هر کسی که دوست دارد منتقل کند و یا به یکی از فرزندانش چیزی ندهد. اما دقت داشته باشید که این کار تنها در زمان حیات فرد امکان پذیر است ولی فرد نمتیواند وصیت کند که بعد از فوت وی، فرزندش از ارث محروم شود چون از نظر قانونی این کار اشکال دارد.

در ماده 837 از قانون مدنی ایران، قانونگذار به صراحت ذکر کرده است که اگر فردی به موجب وصیت، یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کرده باشد، آن وصیت نامه نافذ نیست.

وکیل ارث: در مواردی که در مسائل ارث و میراث و تقسیم ارث اختلاف بوجود آید، بهترین گزینه مراجعه به وکیل ارث و میراث می باشد، چرا که با تسلط بر قوانین مدنی و حقوقی میتواند به شما کمک کند تا با کمترین هزینه مالی و روحی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

آیا میتوان فرزند را از ارث محروم کرد؟

پدر در زمان حیات نمیتواند فرزند خود را از ارث محروم کند، مگر اینکه اموال خود را به افراد دیگری منتقل کند.

در وصیت نامه نیز پدر نمیتواند فرزند خود را از ارث محروم کند و در وصیت نامه نیز تنها میتواند یک سوم از اموال خود را وصیت کند و در خصوص دو سوم دیگر امکان پذیر نیست.

چگونه می توان فرزند را از ارث محروم کرد؟
چگونه می توان فرزند را از ارث محروم کرد؟

چگونه می توان فرزند را از ارث محروم کرد؟

همانطور که گفته شد در حالت کلی امکان محروم کردن از ارث وجود ندارد، اما 5 حالت وجود دراد که در اثر آنها میتوان فرزند را از ارث محروم کرد.

وقوع قتل : اولین مورد در محرومیت از ارث وقوع قتل است. یعنی اگر وارث، موروث خود را به قتل برساند طبق قانون از ارث محروم میشود.

وارث کافر محروم از ارث است: یعنی فردی که کافر باشد از فرد مسلمان ارث نمیبرد.

والد زنا زاده محروم الارث است: فرزندی که در اثر رابطه نامشروع بدنیا می آید از پدر و مادر خود ارث نمیبرد.

محرومیت از ارث بواسطه لعان: اگر زن و شوهری متناسب با شرایط موجود در فقه، یکدیگر را لعن کنند، و در حین عده طلاق یکی از آنها فوت کند به دیگری ارثی تعلق نمیگیرد.

محروم کردن فرزند از ارث بواسطه لعان: اگر پدری فرزند خود را لعان کند، آن فرزند از ارث محروم میشود. و پدر نیز ار فرزند ارث نمیبرد.

با توجه به مطالب گفته شده اگر بخواهید فرزندی را از ارث محروم کنید 2 راه در پیش رو دارید:

راه اول اینکه در زمان حیات خود، اموال خود را به افراد دیگر منتقل کنید که مالی از شما باقی نماند که به فرزند مورد نظر ارث برسد.

راه دوم محرو کردن فرزند به واسطه لعان کردن او می باشد. در این صورت فرزند مزبور ار ارث محروم میگردد.

3.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to Top تماس با وکیل!