آیا هدایای دوران نامزدی قابل استرداد است؟ استرداد هدایای نامزدی

یکی از سوالی که به صورت مکرر از سمت زوجینی که دچار اختلاف شده اند مطرح میشود این است که ایا هدایای دوران نامزدی قابل استرداد است؟ یا خیر . در ادامه به پاسخ به این سوال می پردازیم.

ایا هدایای دوران نامزدی قابل استرداد است؟

چنانچه شما با کسی چه زن و چه مرد دوست باشین و قصد ازدواج داشته باشید قطعا هدایایی بیش ما رد و بدل میشود. این هدایا که بعنوان هدایای دوران نامزدی یا هدایای دوران دوستی شناخته میشوند در صورت تصمیم به جدایی قابل استرداد هستند و شخص هدیه دهنده میتواند آنها را مطالبه کند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که آیا نامزدی و دوستی منجر به نکاح و ازدواج شده است یا خیر؟

هدایای دوران نامزدی چنانچه منتج به نکاح شود غیرقابل استرداداست

اما اگر نامزدی منجر به جدایی شود هدایا قابل استرداد و مطالبه است.

قانون پس گرفتن هدایای نامزدی و دوستی
قانون پس گرفتن هدایای نامزدی و دوستی

چنانچه در خصوص مهریه و نحوه گرفتن آن نیاز به وکیل متخصص دارید، میتوانید با بهترین وکیل مهریه تهران تماس بگیرید.

در خصوص هدایای قابل استرداد نیز باید توجه کرد که این هدایا به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

  1. هدایای مصرف شدنی
  2. هدایای غیر مصرفی

استرداد هدایای مصرفی دوران نامزدی

هدایایی که مصرفی هستند و قابل نگهداری نیستند، مثل کیک و شیرینی و یا میوه جات، قابل استرداد نیستند و مصرف شده اند. پس در صورت به هم خوردن نامزدی یا دوستی نمیتوان آنها یا پول آنها را مطالبه کرد.

استرداد هدایای غیرمصرفی دوران نامزدی

در خصوص هدایای غیرمصرفی دوران دوستی، این اموال قابل استرداد هستند و در صورت به هم خوردن نامزدی میتوان آنها را مطالبه کرد و اگر بنا بر کوتاهی طرف مقابل از بین رفته باشند باید پول آنها پرداخت شود. اما اگر فرد در از بین رفتن آنها مقصر نباشد، مثلا به سرقت رفته باشد، قیمت آنها قابل استرداد نیست.

در صورتی که در زندگی مشترک خود دچار مشکل شده اید و قصد جدایی دارید، میتوانید جهت گرفتن نتیجه مطلوب با وکیل طلاق در تهران مشاوره کنید.

استرداد هدایای نامزدی در صورت فوت

اگر یکی از نامزدها فوت کرده باشد، هدایا در صورتی که عین آنها موجود باشد قابل استرداد و مطالبه است. مثلا طلا، اما اگر عین مال موجود نباشد، مثلا فروخته شده باشد، قابل مطالبه نیست که در این صورت باید فروش آنها ثابت شود.

 

ذر این مقاله به بررسی شرایط کامل استرداد هدایای دوران نامزدی و دوستی پرداختیم. و به این سوال که آیا هدایای دوران نامزدی قابل استرداد است یا خیر با ذکر جزئیات پاسخ دادیم. چنانچه نیاز به مشاوره تخصصی دارید میتوانید برای رزو وقت با شماره درج شده در https://bahramabassi.com تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to Top تماس با وکیل!