مجازات نشر اکاذیب: بررسی صفر تا 100 مجازات جرم نشر اکاذیب

مجازات جرم نشر اکاذیب

هر فردی با قصد اینکه به شخص دیگری ضرری وارد کند و یا اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و اکاذیبی را بیان کند به لحاظ قانونی مجرم شناخته می‌شود.

نشر اکاذیب جزو جرایم مطلق محسوب می‌شود و تحقق و یا اثبات آن به وقوع نتیجه ضرر یا تشویش بستگی ندارد.

مجازات های نشر اکاذیب بسته به شرایط متفاوت می باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

• بر اساس باب تعزیرات ماده 698 مصوب سال 1375 مجازات نشر اکاذیب از 2 ماه تا 2 سال حبس و یا تا 74 ضربه تازیانه می باشد.
• اگر نشر اکاذیب به صورت گسترده باشد و در نظم عمومی کشور اخلال شدید ایجاد نماید و موجب ناامنی وسیع شود، بر اساس قانون مجازات اسلامی ماده 286 شخص مفسد فی الارض می باشد و مجازات او اعدام خواهد بود.
• اگر شاکی خصوصی در دادگاه گذشت نماید، قاضی قرار منع تعقیب و یا تخفیف در مجازات را صادر می نماید.

مجازات جرم نشراکاذیب

مجازات نشر اکاذیب رایانه ای

  • مجازات نشر اکاذیب رایانه ای بر طبق قانون جرایم رایانه ای، حبس یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال و یا یکی از دو مجازات می باشد.
  • ممکن است مرتکب توسط قاضی به منظور جبران ضرر معنوی وارد شده به اعاده حیثیت نیز محکوم شود.
  • بر طبق قانون مطبوعات، رسانه های مجازی و نشریاتی که مطالب خلاق واقع را منتشر نموده اند مشمول قانون جرایم رایانه ای خواهند شد و مجوز قانونی فعالیت آن ها سلب می شود و محکوم به کیفر درج شده در آن نیز می باشند.
  • اگر به صورت مستهجن تحریف و تغییر صورت گیرد به دلیل آسیب جدی تر ممکن است از مصادیق اشاعه فحشا قرار بگیرد که مجازات سنگین تری خواهد داشت.
  • در صورتی که کارکنان و کارمندان سازمان ها، اداره ها، نهادهای دولتی و یا وابسته به دولت، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی و قوای سه گانه یا متصرفان یا متصدیان قانونی شبکه های مخابراتی یا رایانه ای مرتکب نشر اکاذیب شده و مجرم محسوب شوند و یا سامانه های مخابراتی و رایانه ای که در آن ها نشر اکاذیب منتشرشده به نهادها، دولت و یا مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی باشند، یا به صورت گسترده و سازمان یافته باشد، مجازات آن برای مرتکب یا مرتکبان حبس از شانزده ماه و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از 26 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات می باشد و همچنین به اعاده حیثیت نیز محکوم می شوند.

مجازات تعیین شده در قانون برای نشر اکاذیب

براساس ماده 698 قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی جرم نشراکاذیب است، این جرم براساس قوانین گذشته ایران لحاظ شده است، زمانیکه در بند ب ماده 296 قانون مجازات عمومی که به صورت 1313 این چنین آمده است:

هر فردی با هدف تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی و اضرار به غیر به واسطه نامه، شکوائیه، عرایض، گزارش و یا پخش هرگونه اوراق (چاپی، خطی، امضا، بدون امضا) اظهاراتی را عنوان کند و یا با همان قصد عملی را ضدحقیقت به صورت نقل قول به فردی حقوقی یا حقیقی و یا مقامات رسمی به صراحت و یا تلویحا نسبت دهد.

این کار به واسطه مزبور به گونه‌ایی که از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان می‌بایست به حبس از 2 ماه تا 2 سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود.

شرایط اعمال مجازات نشراکاذیب

شرایط اعمال مجازات نشراکاذیب

جرم نشر اکاذیب جزو جرایمی است که با شکایت شاکی یا فردی که از جرم مذکور متضرر شده است شروع می‌شود، یعنی شکایت شاکی یکی از شروط ابتدایی برای رسیدگی و تعقیب دعوی خواهد بود.

جرم نشر اکاذیب را می‌توان در گروه جرایم قابل گذشت قرار داد و با گذشت شاکی می‌توان رسیدگی آن را خاتمه داد و در صورتی که عمل انتسابی نسبت به شخص کذب شود جرم است و از مجازات برخوردار خواهد شد.

برخلاف جرم افترا نیازی نیست که عمل انتسابی صرفا در قانون جرم شمرده شود، هرگونه عمل کذبی که به فرد نسبت داده شود جرم است و برای آن مجازاتی ترتیب داده شده است.

عمل نسبت داده شده به فرد عبارت است از شخص حقیقی و یا حقوقی است، زمانی که شرایط اعمال مجازات برقرار است که فرد مجرم (نسبت دهنده) از عمد و سونیت برخوردار باشد.

جرم نشر اکاذیب درجه 6 است: براساس ماده 19 قانون مجازات اسلامی متشکل از موارد زیر است:

  • حبس بیش از 6 ماه تا 2 اسل
  • جزای نقدی بیش از 2 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان
  • شلاق از 31 میلیون تا 74 ضربه و تا 99 ضربه در جرائم منافی عفت
  • محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از 6 ماه تا 5 سال
  • انتشار حکم قاطعانه در رسانه‌ها
  • ممنوعیت از 1 یا چند فعایلت شغلی یا اجتماعی برای افراد حقوقی حداکثر تا 5 سال
  • ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی تا 5 سال
  • ممنوعیت از اصدار بعضی از اسناد تجاری به واسطه اشخاص حقوقی تا 5 سال

مجازات جرم نشر اکاذیب براساس قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری

براساس ماده 698 قانون مجازات اسلامی، برای فرد مجرم حبس از 2 ماه تا 2 سال و یا 74 ضربه شلاق صادر می‌شود. اما براساس ماده 11 قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات این جرم به 3 ماه تا 1.5 سال حبس تعزیری و یا تا 74 ضربه شلاق کاهش داشته است.

شاید برایتان سوال است که نشراکاذیب به چه معناست و در چه صورتی ما مجرم به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی خواهیم شد و یا ممکن است این واژه را این روزها بیشتر شنیده باشید اگر در این باره هرگونه سوالی دارید و یا به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید می‌توانید با مراجعه به صفحه نشراکاذیب چیست؟ به آن دست یابید. زیرا ما در صفحه مذکور به صورت کامل به بررسی ارکان تشکیل‌دهنده نشر اکاذیب پرداخته‌ایم.

اظهار اکاذیب جرم مطلق بوده و تحقق آن موکول به وقوع نتیجه ضرر یا تشویش نیست. قانون‌گذار در متن ماده ۶۹۸ به این نکته تصریح کر ده است که «… اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه …» به همین جهت سوءنیت خاص در این جرم منقضی است.

ویکیپدیا
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to Top تماس با وکیل!